Choklad i köket

Kan chokad vara en super mat? Det verkar nästan för bra för att vara sant, att ha denna delikata produkt som en smak i maten känns som en dröm. Men ett flertal studier har undersökt fördelarna och hälsoaspekterna av mörk choklad och kakao, ja det går att läsa lite om det i en tidigare artikel här på sidan. Allt handlar om vilken typ av chokad man väljer, eftersom de hälsofördelar som finns i choklad kan hittas i den som har 70% eller högre. Man måste dessutom se till så antioxidanterna inte är borttagna till fördel för smaken, det är ändå dessa som påverkar den bitterhet som finns i smaken.

Längre livslängd

I Schweiz lever männen längre än I något annat land I världen och kvinnorna kommer på en sjätteplats. Detta är även landet där man äter choklad som allra mest, frågan är då om den mörka delikatessen  kan spela en roll I en hälsosam och balanserad diet. Kakao innehåller flavonoider som tros spela en roll när det gäller reducering av risk för hjärtsjukdomar, ju mörkare choklad man väljer desto fler flavonoider får man I sig. Det är nästan ännu bättre att laga mat med ett högkvalitativt kakaopulver, man kam på det sätter få alla fördelar med kakao utan det extra fett och socker det innebär att om man köper en chokladkaka. En studie gjord på medelålders och äldre svenska kvinnor kom fram till att måttligt och regelbundet intag av choklad var kopplat en minskad risk för hjärtsvikt. Bäst fördelar såg man hos de kvinnor som åt en eller två bitar per vecka, så det ser helt klart ut som att chokladen kan ha en plats i en hälsosam och balanserad kost.

Nyttigt och gott

Hur ska man då använda sig av kakao I matlagningen? Baka är den enkla vägen, men det ger ungefär samma resultat som med chokladkakor där fett och socker är tillsatt. Bättre är det att tillsätta kakao I mat som inte innehåller den mängd fett och socker. detta kan man få in redan vid frukosten. Gröt har länge varit bland det bästa man kan äta på morgonen, fyllt med en massa hälsosamma saker, så länge man väljer rätt sorts gröt I alla fall och inte häller på en massa socker. När man på morgonen tillagar sin gröt kan man tillsätta kakao så man får en extra hälsokick. Vill man vara lite extra nyttig kan man dessutom laga en gröt som innehåller apelsin, hasselnötter och annat gott.

Alternativa ingredienser

Bakning går att göra nyttigare än man kanske kan tro, även fast man inte fyller det med socker och en massa fett kan man få till kakor som smakar fantastiskt. Nötter är ett bra alternativ när man ska baka, med mandelmjöl kan man ersätta det vanliga mjölet och fiberhusk ger en bra smak och konsistens. Dessa tillsammans med choklad är ett nyttigare och bättre val som gör att man inte behöver ha dåligt samvete. Ett annat alternativ till frukost eller kanske ett mellanmål är rågbröd, detta med avokado, nötter och hallon är super gott. Lägger man dessutom till lite riven choklad så förvandlas det till en perfekt hälsosam start på morgonen.

Inlagd i: Blogg