Det belgiska guldet – del 3

Bland de framstående chokladtillverkarna i Belgien hittar man ett företag som bildades redan 1857 då Jean Neuhaus öppnade ett apotek på Galeries Royales i Bryssel. Han startade sin verksamhet genom att täcka mediciner med choklad, detta så de skulle bli lättare för kunder att ta dem. Lakrits och guimauves, ett godis liknande marshmallows, gjorde tillsammans med mörk choklad de mer traditionella varorna sällskap på disken. I butiken arbetade även hans son Frédéric, med hans assistans spenderade han mer och mer tid på uppfinnandet av nya delikatesser. Detta till den punkt att han tillslut tog bort medicinerna helt ur sitt sortiment så han kunde göra plats åt det nya.

Familjen kliver in

När Frédéric tragiskt nog dog 1912 så klev hans andra son, Jean II in i verksamheten, det var även detta år han skapade de första chokladfyllda pralinerna. Dessa blev genast en hit och följdes av en ny uppfinning då Jeans fru Louise Agostini insåg att pralinerna krossades i de pappers strutar man använde som inslagning för chokladen. Tillsammans med sin man utvecklade hon istället en present ask, denna blev känd som ballotin och man tog senare patent på den.

Afrikanska rötter

Som det familjeägda företag det startade som fortsatte man i samma spår, Jeans svärson Adelson de Gavre tog över verksamheten när Jean inte längre kunde. Denne man skapade 1958 en serie högt uppskattade praliner så som Caprice och Tentation, båda dessa visades först på Expo 58. Även utvecklingen av paketeringen fortsatte då hans fru, Suzanne Neuhaus, specialiserade sig  på dekoration och presentinslagning. På förpackningarna kan man finna logotypen som består av en elefant, ett palmträd och pyramider, alla symboler som visar upp dess afrikanska rötter. Alla kakaobönor importerad från det land som nu är Ghana och chokladen har gjorts känd internationellt.

Godiva

Belgisk choklad går inte att prata om utan nämnandet av Godiva. Med över 600 butiker i över 100 länder runt om i världen har företaget växt till ett globalt band över de senaste 90 åren, all denna framgång  är tack vare en belgisk familj vars passion möjliggjorde denna framgång. Denna familj började med Pierre Draps Sr som 1926 började tillverka praliner i sin konfektyrverkstad, här arbetade även hans söner Joseph, Francois och Pierre Jr. Dessa män tog över företaget när pappan gick bort och fortsatte driva det framåt. Lady Godiva var en stor inspiration för familjen och därför valde man att döpa företaget till hennes ära, även de värderingar man associerar till henne är vad som driver företaget, djärvhet, generositet och en anda för det banbrytande.

Kungliga smaker

Man fortsatte arbeta med chokladen så skapelserna skulle bli så perfekta som möjligt och 1946 var det vad som hände med Pierre Draps Jr skapelse Truffe Originale, en intensiv mörk chokladmousse omsluten av en fin mörk choklad. Denna skapelse är inte bara ikonisk för märket Godiva, det är en ikon för hela chokladindustrin. Även detta företag har fått skapa choklad till det belgiska hovet och mottagit utmärkelsen från det kungliga hovet, en utmärkelse som gjort Godiva till ambassadör för dess hemland. Butikerna spred sig internationellt och de har idag över 600 butiker runt om i världen där man kan få tag på dess utsökta och högkvalitativa choklad.

Inlagd i: Blogg